הכירו את נבחרת המתעמלים והמתעמלות של "חוט השני"

20170210_094619 נבחרת המתמעמלות של חוט השני 20170210_102448

כחלק מהרצון להביא לידי ביטוי כישורים מגוונים של התלמידים, בית ספר "חוט השני" שדרג השנה את נבחרת התעמלות הקרקע שלו, בניצוחה של המורה והמחנכת כרמית מאיר, בוגרת וינגייט, מאמנת התעמלות קרקע ומכשירים וכוריאוגרפית..
הנבחרת מחולקת לשתי קבוצות: בכיתות א'-ב' מתאמנות 40 בנות, ובכיתות ג'-ד' 45 בנים ובנות. בנוסף, קיימות תלמידות נוספות משכבות ה'-ו' שמסייעות, ובכך נוצרת העצמה גם עבורן, כאשר הן מצליחות להביא לידי ביטוי את הכישורים שלהן בתחום. מדובר בילדים בעלי יכולות אקרובטיות מגוונות, ובאימונים עובדים איתם על גמישות, כוח, אלמנטים בהתעמלות וכישורים חברתיים.
הנבחרות מופיעות בטקסי בית הספר השונים וזוכות לשבחים הן מצד התלמידים, הן מצד הצוות והן מצד ההורים.
"אני מאמינה ביכולות של הילדים, בעיקר אלה שלעיתים חווים קשיים לימודיים, לבטא את עצמם בתחום זה ולהתבלט. המקום נותן להם הרבה כוח ועוצמה", אומרת כרמית מאיר.
בבית "חוט השני" בניהולה של ריטה בן אהרון, יש ניסיון מתמיד לנצל את המשאבים הקיימים בתוך צוות בית הספר, על מנת להביא את כישוריהם השונים של אנשי הצוות בתחומים השונים, בין היתר, אומנויות, מוסיקה, דרמה, אקולוגיה, ספורט, ריקוד, מדע ועוד. בדרך זו, כל מורה מרגישה שותפה לעשייה הבית ספרית, מגוונת לעצמה את מקצוע ההוראה, מחזקת את תחושת השייכות והמסוגלות לבית הספר ותורמת ליצירת אוירה חיובית ומקדמת. התלמידים נהנים מגיוון דרכי ההוראה ומצליחים גם הם להביא לידי ביטוי את כישוריהם ויכולותיהם.

כך מפתחים יכולות חשיבה מגוונות ב"חוט השני"

הפסקה פעילה - אשכולות חשיבה
הפסקה פעילה – אשכולות חשיבה

20170124_101006

בית ספר "חוט השני" משדרג את לימודי התל"ן (תכנית לימודים נוספת) במסגרת תכנית "אשכולות חשיבה". מתוך השאיפה ליצור ולטפח מנהיגות צעירה בבית הספר, החלו החודש "נאמני חשיבה"
בהפעלת הפסקה חושבת. במסגרת התכנית, נציגי כיתות ה' אשר נבחרו בהמלצת המחנכות, הפעילו את כלל תלמידי ביה"ס במשחקי חשיבה מגוונים מתוך תשתית החשיבה של אשכולות חשיבה בביה"ס. "מדובר בתכנית מעניינת אליה מאד מתחברים הילדים, אשר מפתחת יכולות יצירה וחשיבה באמצעות משחקים שונים. הילדים לומדים לעבוד בצוות, להפעיל חשיבה לוגית ולתכנן אסטרטגיה בתחומים שונים", אומרת מיטל ברמן, מדריכת אשכולות חשיבה. מדובר בתכנית שמזמנת לילדים התנסויות, שבעידן של היום, פחות זמינות עבורם מחד, ותכניות הלימודים הפורמליות לא תמיד יודעות לתת להן מענה. "יש ילדים שמצליחים להביא יכולות שונות לסוג הלמידה הזה, ולבטא את דרך החשיבה שלהם בדרכים מגוונות", מוסיפה מיטל ברמן.
בתמונה: תלמידים חושבים בהפסקה, יחד עם נאמני החשיבה.
צילום: מיטל ברמן, ענת מלץ

"חוט השני"בסימן 8 

תלמידי כתות א מציגים את תוצריהם      20170106_080746

מחנכות שכבת א' בבית ספר חוט השני, החליטו השנה לציין את תום לימוד העשרת הראשונה בחשבון בתערוכה ססגונית ומגוונת, אשר מהווה הערכה חלופית מקורית. "מדובר בתהליך של מספר שבועות, שבו למדו הילדים כיצד לייצר למידת חקר יצירתית ומשמעותית, לצד ההיכרות המתמטית עם העשרת הראשונה בכלל, והספרה 8 בפרט", אומרת עפרה אהרון, מחנכת כתה א'  "לכן, מכיוון שהפעילות החלה בסביבות חנוכה, החלטנו להתמקד במספר 8, ובכך למעשה להעביר גם את המסר של סיפור החג.", הוסיפה הילה אלוני, מחנכת כתה א'.

התלמידים חקרו בבית ובכתה כל מה שידוע להם בהקשר של 8 בהיבטיו השונים במתמטיקה, בטבע ובסביבתם. לאחר מכן, כל תלמיד הכין עבודת חקר ומיצג.

המיצגים השונים מעטרים כעת את הכניסה לבית הספר, והילדים הקטנים חשים גאווה עצומה לראות את התלמידים הבוגרים מתבוננים בתוצרים שלהם. בין התוצרים ניתן ניתן למצוא: פאזלים, מוביילים, רכבות, עוגות, לגו, בובות ועוד כיד הדמיון.

בתמונה: תלמידי כתה א' מציגים את תוצריהם.

צילום: ענת מלץ

הערכה חלופית – תחנות כוח

במסגרת לימודי מדעים בנושא אנרגיה, הכינו תלמידי שכבת ו' דגמים של תחנות כוח. הדגמים הינם של תחנות כוח הפועלות באמצעות קיטור הנוצר משריפת פחם וכן תחנות הידראוליות ותחנות הפועלות באמצעות רוח.
כוכי פרל, רכזת מדעים בחוט השני: "הכנת דגמים הינה דרך מצויינת בה התלמידי מחוייבים להכיר את המרכיבים השונים, את התכונות השונות על מנת להגיע לתוצר מתאים. באמצעות הדגמים, נוצר תהליך של למידה והבנה אמיתי וכן יישום של הידע התיאורטי הנלמד בשיעורים".
הערכה חלופית - תחנות כוח img-20170105-wa0002 img-20170105-wa0003 img-20170106-wa0002

חנוכה ב"חוט השני"

הפנינג מדע 

בבית ספר "חוט השני" החליטו לנצל את מוטיב האור והשמן לכדי הפנינג של ניסויים מדעיים הבודקים השפעות שונות של שמן ואור.
צוות מדעים של בית הספר, בניצוחה של כוכי פרל, ובהשתתפות המורות למדעים: שרונה אהרוני, ליטל מלכה ושלומית מזוז, ערך פעילות שיא, בה לקחו חלק כל תלמידי שכבות ג' – ו'. עזרו בארגון הפעילות גם תלמידים, חונכי יח"ד מדע, אשר מובילים בבית הספר פרוייקט חונכות בתחומי המדעים. מהלך הפעילות כלל 4 תחנות: תצפית במיקרוסקופ בינוקולרי (חדש בבית הספר!) על ניצני תפוח אדמה (ממנו הרי אנו מכינים את הלביבות הטעימות שלנ), מים צפים על שמן – האמנם?, מי כיבה את להבת הנר? ובלון על האש. כמו כן, במהלך ההפסקה נערך ניסוי של קשת צבעים, אליו הוזמנו כלל תלמידי "חוט השני".
כוכי פרל: "אנו אוהבים לנצל את המוטיבים והסמלים של החגים על מנת לייצר רלוונטיות לחייהם של הילדים. חגי ישראל מזמנים לנו תהליכים של עשייה מדעית, של היכרות עם חומרים שונים הקיימים בקרבנו ומהווים קרקע פורייה ללמידה משמעותית באמצעות התנסות מעשית".
הפנינג מדע בחנוכה Displaying IMG-20161225-WA0022.jpg
 Displaying IMG-20161225-WA0033.jpg Displaying IMG-20161225-WA0023.jpg

חנוכה – הסיפור ההיסטורי – עבודת צוות

בבית ספר חוט השני, מחנכות כתות ב', אדוה פרי, כרמית מאיר ויעל בראל, יזמו פעילות מקורית של עבודת צוות אודות הסיפור ההיסטורי של חנוכה. כל קבוצה קיבלה חלק מהסיפור, שעליו היתה אחראית, וכך כל הכיתה יצרה את הסיפור השלם אודות החג.
אדוה פרי: "עבודת הצוות בחוט השני בכלל, ובכיתתנו בפרט, הינה מטרה מרכזית, המקדמת יכולות עבודה גם עם ילדים שאנחנו לעיתים מרגישים איתם שלא בנוח. חשוב היה לי לבצע רפלקציה לאחר הפעילות, ולבדוק מה סייע לילדים, מה בלם את העבודה, מה כדאי לשפר לפעם הבא וכיצד הרגשתי בתהליך הקבוצתי. מדובר בתהליך חשיבה מטה-קוגניטיבי, שמחייב את הילדים להתבוננות פנימית ולקיחת אחריות."
חנוכה - הסיפור ההיסטורי

חנוכיות כיתתיות

מועצת התלמידים של בית הספר, בהנהגת הרכזת החברתית, אביבה אזולאי, יזמה פעילות חווייתית במסגרתה כל כתה מכינה חנוכיה כיתתית, ובה לוקחים חלק כל תלמידי הכתה. התלמידים שינסו מתניים והתגייסו להכנת המשימה. כל כתה החליטה על מוטיב אחר בהכנת החנוכיה, לדוגמה: האחר הוא אני – כל נר עוצב בצורה שונה לחלוטין, נרות בצורת חומות ירושלים ועוד.

אביבה: "התוצאות היו מדהימות ולא פחות מכך, התהליך. ניכר היה שכלל תלמידי הכיתות התגייסו לטובת המשימה, ולא כפי שאנו עדים לעיתים, שמספר מצומצם של ילדים מבצע את העבודה. שמחנו לראות שיש חדוות עשייה ואני מודה מאד לחברי מועצת התלמידים האנרגטיים, שהוציאו את התכנית לפועל".

20161218_1156590-%d7%a2%d7%95%d7%aa%d7%a7 20161218_120035 הכנת חנוכיה כיתתית

הערכה חלופית נוסח "חוט השני"

במסגרת שיעורי מדעים, לומדים בכיתות ה' את נושא משאבי טבע גם בהיבט של איכות הסביבה. כחלק מלימודים אלה, למדו התלמידים על עופרות מתכות, שמהם יוצרים מתכות כגון: ברזל, נחושת, אלומיניום וכדו'. כמטלת סיכום, החליטו המורות למדעים: כוכי פרל ושרונה אהרון, לתת לתלמידים להתנסות בהכנת מכרה, תוך לקיחה בחשבון את כל התנאים והמידע שנלמדו במהלך השיעורים. מדובר בהערכה חלופית, שבה התלמידים לומדים את החומר הנלמד באמצעות התנסות מעשית, ולא ע"י ידע תיאורטי.
התלמידים עבדו בקבוצות והכינו דגמים של מכרות מחצבים, כולל מידע על מבנה המכרה.
כוכי פרל, רכזת מדעים ב"חוט השני": זוהי משימת הערכה חלופית שבה התלמידים מפגינים ידע, שיתוף פעולה ועבודת צוות. הופתעתי מהתוצרים המרשימים ביותר של התלמידים, אשר מעידים על הבנה של הנושא. אני בטוחה שיזכרו את הפעילות הזו עוד שנים קדימה, יותר מאשר כל מבחן שניתן היה לערוך בנושא."
20161215_090221 20161215_090340 img-20161215-wa000320161215_090409 20161215_0905310 img-20161215-wa000420161215_090611 img-20161215-wa0016

כתה ב2 מכינה דגם של גן עדן

תלמידי כתה ב2 למדו במסגרת שיעורי תורה את סיפורי גן עדן, אדם וחווה. כסיכום ללמידה יצרו הילדים בעבודה צוות את גן העדן שלהם. במשך כשבוע עבדו הילדים יחד, במטרה משותפת  ובנו את כל הפרטים בגן העדן:

דגם גן עדן שהוכן ע"י כתה ב2